Design Thinking is een optimistisch, creatief proces om te komen tot de meest geniale ideeën. Heel geschikt voor leerlingen en studenten. Want … de gekste ideeën zijn welkom. Deze zogenaamde paperclip momentjes leiden vaak tot de meest creatieve oplossingen.
Wij geloven dat in elke jongere iets groots schuilt. Dat ze beschikken over een grenzeloze inventiviteit en de aanjager zijn van alles waar we in Nederland trots op zijn. We kunnen onze talentvolle jongeren inspireren en faciliteren om het beste uit zichzelf te halen. Daarvoor is Design Thinking (onderzoekend en ontwerpend leren) bedacht.
Design Thinking is een methode die je kunt gebruiken om problemen op te lossen, hoe complex deze problemen ook zijn. De methode is ontstaan eind jaren zestig en wordt vooral de laatste jaren steeds meer toegepast bij de overheid, in het onderwijs – als onderlegger voor ondermeer het Onderzoekend en Ontwerpend leren – en in het bedrijfsleven.
Design Thinking | Een manier van denken
Bij de Design Thinking methode doorloop je op een gestructureerde manier een aantal stappen, die je helpen om samen met anderen, op een vrije en creatieve manier de beste oplossing te vinden voor een complex probleem.
Maar Design Thinking is veel meer dan alleen een methode: Design Thinking is een andere manier van denken. Een Design Thinker is nieuwsgierig en niet bang om te experimenteren en daarvan te leren. Een Design Thinker combineert kritisch en rationeel denken met creativiteit en optimisme, vertrouwen in het proces en vertrouwen in elkaar.
Leren door te doen
Bij Design Thinking staan mensen en hun behoeften centraal. We noemen dit ‘human centered design’.
Een Design Thinker gelooft in de meerwaarde van ieders inbreng en het belang van verschillende perspectieven, los van je rol of expertise in het proces. Het is een manier van werken die je uitnodigt verantwoordelijkheid te nemen, erop uit te gaan, onderzoek te doen, te experimenteren en te verbeteren.
De methode gaat uit van de kracht van samenwerken en leent zich uitstekend voor het werken met coöperatieve werkvormen.
Continu en flexibel proces
Een Design Thinking proces bestaat uit de volgende vier kernfases:
Onderzoeken
Begrijpen
Bedenken
Testen en bijschaven
Elke fase bouwt voort op de voorgaande fases, waarbij je als team aangemoedigd wordt om continu te testen, te leren en te verbeteren. De resultaten presenteren, feedback ophalen en reflecteren op het resultaat zijn dan ook inherent onderdeel van elke fase.
In deze fase doen studenten ‘360 graden onderzoek’ over de gegeven challenge. Studenten verzamelen zoveel mogelijk informatie, verwerken deze informatie en delen deze met de groep. Samenwerken, delen, door elkaar geïnspireerd worden en van elkaar leren worden gestimuleerd.
In deze fase komen studenten erachter dat het grote probleem uit heel veel kleine problemen bestaat. Als afsluiting van de fase mag elk team het deelonderwerp kiezen waarmee zij verder willen gaan.
2. Begrijpen
Nu studenten de challenge wat meer behapbaar hebben gemaakt, gaan zij zich verdiepen in de mensen die bij dit probleem betrokken zijn. Welke mensen zijn dat, waar hebben zij precies last van?
Het concept ‘persona’ wordt geïntroduceerd: de verpersoonlijking van de doelgroep waarvoor je het probleem op wil lossen. Het doel van deze stap is begrip (“empathie”) te krijgen voor degenen voor wie je het probleem op wil lossen, zodat je zeker weet dat je het juiste probleem oplost en dus ook tot de beste oplossing kunt komen.
3. Bedenken
In deze fase gaat het team zoveel mogelijk ideeën bedenken voor het oplossen van het probleem van de persona. Die ideeën kunnen van alles zijn, van hele grote ideeën toe hele kleintjes, van dingen die al bestaan tot dingen die studenten spontaan zelf bedenken. Belangrijk in deze fase is dat zowel studenten als begeleiders hun oordeel – zowel positief als negatief – uitstellen om het creatieve proces goed op gang te helpen! Dat betekent dat je tijdens de brainstorm niet hoeft na te denken of een idee leuk, slim of gek is of welk idee je wilt gaan uitwerken.
Wanneer elk team een groot aantal ideeën heeft verzameld komt de volgende stap: het combineren van de ideeën, tot dé innovatieve en creatieve oplossing die het beste aansluit bij de behoefte van de persona.
4. Testen en bijschaven
In deze laatste fase gaan de studenten hun oplossing tastbaar maken door het maken van een prototype. Dit geeft een eerste gevoel hoe de oplossing voelt, eruit ziet en werkt. Het doel van deze fase is om zo snel mogelijk feedback op te halen of je oplossing inderdaad doet wat je ervan verwacht, zodat je bij kunt sturen en je oplossing nog beter kunt maken. Hoe verder je komt in het ontwerpproces, hoe verder de prototypes uitgewerkt worden.
Reviews van scholen, gemeenten, provincies, bedrijven en organisaties
'De manager van het stagebedrijf vroeg aan de student wat de school aan duurzaamheid deed tijdens de opleiding bouwkunde. Ze keek me vragend aan want het antwoord was 'niets'. Wij leiden klassiek op omdat de bedrijven in onze regio traditioneel bouwen. Maar dit is wel precies waarom we deelnemen aan de SMARTCirculair Bouw OntwerpChallenge. Daarin komen onze studenten alle facetten van de circulaire bouweconomie tegen. Wij streven ernaar om circulaire ambassadeurs af te leveren die in de toekomst het verschil gaan maken.'
Johan van er Made, kerndocent bouwkunde Technova Ede
Johan van der Made, docent bouwkunde Technova Ede
Technova
"ik heb ervaren hoe belangrijk goed teamwork is. Verder de tip voor nieuwe teams: Doe veel onderzoek en probeer zoveel mogelijk op te steken van dingen die je nog nooit bent tegen gekomen want elke dag leer je weer wat nieuws."
Studentdeelnemer tijdens de finale in juni 2021
Bouw OntwerpChallenge
"Ik ben erg dankbaar dat ik met de challenge mocht meedoen. Het heeft mij zoveel inzicht gegeven. Over mijn studie, de circulaire bouw, hoe ik om ga met anderen, hoe ik moet netwerken en niet bang zijn om met mensen uit onderzoek en bedrijfsleven in gesprek te gaan en hoe ik het beste met anderen kan samenwerken."
Het moet interessant en opschaalbaar zijn. Er is 100 miljoen uitgetrokken voor het verduurzamen van woningen en 300 miljoen voor NOM Woningen. De bouwagenda heeft ikoonprojecten nodig maar het gaat allemaal zo traag.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.Ok