Storytelling voor winnaars: Gebruik het voor je video en pitch
Storytelling is een krachtige tool om meer impact te maken met jouw boodschap. Professor Joseph Campbell, ontwikkelde een storytelling-formule die later o.a. door filmmakers uit Hollywood werd toegepast. We hebben het hier over de ‘Hero’s Journey’. Een formule die ook voor jouw verhalen werkt!
Storytelling voor gevorderden
Hoe pas je de Hero’s Journey toe in jouw verhaal?
Hieronder vind je drie praktische tips:
Identificeer de protagonist:
De protagonist is de hoofdpersoon in je verhaal en het is belangrijk om hem of haar goed te beschrijven. Bedenk wat de uitdagingen en verlangens van de protagonist zijn, wat de kern van het verhaal is en hoe de protagonist zich verder ontwikkelt in het verhaal.
Voeg de zeven hoofdstukken toe
Na het identificeren van de protagonist (hoofdstuk 1) kun je beginnen met het toevoegen van de zeven hoofdstukken om een samenhangend en boeiend verhaal te creëren.
De overige zes hoofdstukken van de journey zijn
Shift (een verandering)
Quest (de roeping)
Allies (je bereikt zelden iets in je eentje)
Challenge (de beren op de weg, het liefst onverwachte beren)
Transformation (de held maakt een verandering door, bij Marvel is dat meestal het ontdekken van speciale ‘superkrachten’, maar in de praktijk is het meestal het verzamelen van een enorme dosis moed)
Legacy (als het goed is, is er een boeiend resultaat.)
Maak het persoonlijk
Het is belangrijk om het verhaal persoonlijk te maken. Dit kan door bijvoorbeeld een eigen ervaring of emotie in het verhaal te verweven. Door het verhaal persoonlijk te maken, kun je de toehoorder aanspreken en hem of haar beter meenemen in het verhaal. Probeer spanning toe te voegen aan het verhaal, zodat de luisteraar het verhaal blijft volgen en het een diepere betekenis geeft.
De Hero’s Journey is een krachtige tool om zingeving en impact aan jouw verhaal toe te voegen. Het maakt je verhaal samenhangend, boeiend en geeft het verhaal meer betekenis. Het onderzoek is nog pril, maar geeft aan dat verhaallijnen meer zijn dan entertainment alleen. Gun jezelf daarom de heldenreis en ervaar hoe jouw verhaal nog meer impact heeft.
Reviews van scholen, gemeenten, provincies, bedrijven en organisaties
"Het moet industrieel, flexibel en demontabel zijn. Andere criteria die we nodig hebben om op te schalen zijn: Exact, meetbaar en vergelijkbaar. Rest de vraag: Welk juridisch risico loop ik?"
"Uit gesprekken met teams, docenten, opdrachtgevers en betrokken bedrijven bleek dat SMARTCirculair in toenemende mate aandacht en bewustwording voor circulariteit op een concrete en positieve manier in gang zet. Werken aan duurzaamheid en circulariteit is van groot belang voor ons allemaal. Hoe meer scholen daarbij betrokken zijn, hoe beter."
'Het studententeam heeft een mooi ontwerp gemaakt voor een modulair recycle centrum. We kunnen nog niet volledig uitvoeren maar onderdelen van hun adviezen al wel toepassen in huidige milieustraten.'
Bas Grol, omgevingsvisie gemeente Utrecht
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.Ok