Technovium Nijmegen was het eerste team dat de Publieksprijs won in 2019
Over je mediacampagne moet je nadenken. Hoe bereik je een groot netwerk en wie heb je daarvoor nodig? Wat is je boodschap, planning en hoe ziet je campagneteam eruit?
Dus, hoe zorg je voor een goede online video campagne? Denk aan posters, pitches, persberichten, VIP’s inzetten als ambassadeur, flyeren, en meer. Hieronder gaan we vooral in op de videocampagne maar een groot deel van de tips voor de mediacampagne kun je ook gebruiken voor je poster, je ambassadeur(s) en persberichten.
1. Stel doelen op
Elke social media video moet een duidelijke boodschap hebben. Bepaal wat jij wil. Meer verkeer naar je website? Meer mailadressen voor je mailings? Een nieuw product lanceren? Zet eerst je belangrijkste boodschap op papier. Zet dan een paar key messages er onder. Sluit af met een call-to-action. Bepaal tot slot de look and feel van je video. Je werkscenario is klaar!
3. Waar zit je doelpubliek?
Een efficiënte social media video. Je social media video strategie start eveneens met het kennen of bepalen van je doelpubliek. Gelukkig maken social mediaplatformen zoals Facebook en Instagram het jou gemakkelijk en leveren ze gedetailleerde informatie over je huidige doelpubliek. Maar kies ook je kanaal in functie van wie je wil bereiken. Het doelpubliek op LinkedIn is niet gelijk aan dat op TikTok, Instagram of Facebook.
3. Het gaat om je boodschap
Bepaal wat je social media video moet doen. Je verkoop opkrikken, meer leads op je website genereren of je imago en bekendheid boosten. Als jij weet wat je boodschap is en wat jij wil communiceren naar je doelpubliek, dan pas kan je een efficiënte strategie creëren. Alles start dus bij je boodschap.
4. Video: Horizontaal of vierkant formaat?
De verschillende sociale mediaplatformen gebruiken verschillende formaten van video. In de betere montageprogramma’s kan je het beeldformaat gemakkelijk aanpassen. Met een paar klikken kan je meestal gemakkelijk je zelfde videomontage veranderen van landscape naar vierkant formaat.
5. Het gaat om de boodschap in de titel
Bij ‘autoplay’-functies op social mediakanalen staat het geluid bijna nooit aan. Daarom zijn gemakkelijk leesbare key messages of sleutelwoorden een must. Maak daarom dynamische titels die snel en makkelijk leesbaar zijn. Volg hierin ook je huisstijl qua lettertype en kleuren. Mooie graphics trekken zeker de aandacht en verhogen het kijkplezier. Vergeet je logo niet!
6. Vergeet de muziek niet
Muziek zet de toon. Muziek speelt in op het onbewuste, op het gevoel. Er zijn verschillende gespecialiseerde websites die honderden professionele muziekjes aanbieden. Dus til je video naar een hoger niveau en creëer een gevoel en maak een emotionele band met je doelpubliek.
Reviews van scholen, gemeenten, provincies, bedrijven en organisaties
De ontwerpen zien er al goed uit. Nu nog de berekeningen want we moeten aan de Raad een onderbouwd advies kunnen neerleggen. Dus ... als de studenten een berekening maken van de gasbesparing en dat omrekenen naar CO2, dan is dat perfect.'
Jan Mijnster, opdrachtgever Hardinxveld
"We hebben een mooi project. Als ik langer de tijd had gehad, had ik de tijd gehad om nog meer te onderzoeken."
Satish Madhai, teamcaptain Techniek College Rotterdam
Waarom zou je met je school meedoen met de landelijke ontwerpwedstrijd SMARTCirculair Misjel?
"Als je teamwork wilt stimuleren of als je de jeugd, die de toekomst is, geïnteresseerd wil krijgen in belangrijke thema’s als circulariteit."
'Het is belangrijk dat beleidsmakers zien hoe we jongeren als 'innovators van de toekomst' kunnen betrekken bij de circulaire opgaven waarvoor we staan.'
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.